Dzień dobry
W przypadku klientów niebędących konsumentami (np. przedsiębiorców) sytuacja jest stosunkowo prosta. W regulaminie można zawrzeć postanowienie, zgodnie z którym sprzedawca może odstąpić od umowy sprzedaży zawartej z takim klientem w określonym terminie, nawet bez podania przyczyny. W razie braku towaru, sprzedawca może wówczas odstąpić od takiej umowy, a jeżeli klient zapłacił cenę - należy również zwrócić tę cenę.
Co do konsumentów taki zapis nie jest dopuszczalny. Umowę zawartą z konsumentem trzeba wykonać, chociażby miało to oznaczać konieczność zakupienia produktu w innym sklepie w celu wysłania go klientowi. Można również poprosić klienta, aby sam odstąpił od umowy i zaproponować mu w zamian np. inny produkt w promocyjnej cenie - jednak taka prośba jest dla klienta niewiążąca. Jedynie w przypadku, gdy produktu nie ma już w ogóle na rynku, nie jest możliwe jego sprowadzenie, zgodnie z kodeksem cywilnym należy uznać, że zobowiązanie sprzedawcy do dostarczenia produktu klientowi wygasa. Można wówczas poinformować klienta o fakcie wygaśnięcia zobowiązania sprzedawcy z uwagi na niemożność spełnienia świadczenia. Podstawę prawną stanowi wówczas art. 475 § 1 w zw. z art. 495 § 1 kodeksu cywilnego. Jeżeli klient zapłacił już cenę produktu, należy mu wtedy ją zwrócić.
Pozdrawiamy