Wzory pism prawnych:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zapytać naszych prawników o rzeczy związane z Twoim sklepem :)
0 głosów
282 wizyt
w Ustawa konsumencka przez użytkownika
przywrócone
Mam pytanie. Jesteśmy firmą. Kupujący odstępuje od umowy ale odsyła towar (sam wybieral jak, załóżmy poczta) i towar przychodzi do nas uszkodzony. Czy możemy obniżyć wartość od razu ze wzgledu na artykuł 34 praw konsumenta?

1) kto składa reklamacje do przewoznika w tym przypadku? Kupujący jako nadawca czy sprzedawca jako właściciel towaru? Jak wygląda to w praktyce?

2) jeśli klient sklada reklamacje to nie powinien mieć produktu do reklamacji? Przecież znajduje się u mnie, powinnam odesłać? On dostanie odszkodowanie ale powinien oddać mi?

3) jak wygląda ogólnie procedura jeśli paczka od klienta przychodzi do mnie uszkodzona? I reklamacja zostaje uznana/odrzucona. Ja muszę odstąpienie przyjac ale co z zwrotem środków?

4) załóżmy że to klient źle zapakował produkt np.sam karton i towar "latał" w środku. Mogę od razu obciążyc go kosztami złego opakowania przedmiotu?

5) załóżmy że jest uszkodzony towar i pudełko. Najpierw muszę zwrócić koszt towaru i koszt najtańszej przesyłki? Reklamacja do poczty a w przypadku odrzucenia jej przez przewoźnika,  osobne roszczenie do klienta?

Poprosiłbym o pomoc. Dziękuję bardzo

1 odpowiedź

0 głosów
przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (26.7k)

Dzień dobry,

Jeżeli chodzi o uszkodzenie towaru w drodze powrotnej, tutaj ryzyko ponosi nadawca (klient), ponieważ to on wybiera przewoźnika i zawiera umowę przewozu. Tutaj ważne jest aby od razu przy odbiorze spisać protokół szkody, tak aby mieć dowód, że uszkodzenie faktycznie powstało w transporcie. W takim przypadku można zmniejszyć zwracaną klientowi kwotę stosownie do rozmiarów uszkodzenia. Klientowi można przekazać wówczas protokół szkody, aby mógł złożyć reklamację. Alternatywnie mogą Państwo również samodzielnie złożyć reklamację (są Państwo do tego uprawnieni od momentu odbioru przesyłki) i ewentualnie zwrócić klientowi wypłacone przez przewoźnika w późniejszym czasie odszkodowanie. 

Odpowiadając na szczegółowe pytania:
1. Tak jak  wskazaliśmy wyżej mogą Państwo złożyć tę reklamację samodzielnie na rzecz klienta albo przekazać klientowi prawo do jej złożenia.
2. Jeżeli przekazanie towaru okaże się konieczne, zalecamy złożyć samodzielnie reklamację ze względu na to, że produkt nie należy już do klienta, a ponadto Państwo są uprawnieni w pierwszej kolejności do jej złożenia zgodnie z prawem przewozowym.
3. Tę kwestię opisaliśmy powyżej.
4. Tak - jeżeli są Państwo w stanie to wykazać zgodnie z tym, co wskazaliśmy wyżej.
5. Koszt najtańszej przesyłki w pierwszą stronę (ze sklepu do klienta) podlega zwrotowi zawsze. Jeżeli chodzi o koszt towaru, to tak jak wskazaliśmy na wstępie, można zmniejszyć zwracaną kwotę po spełnieniu opisanych tam warunków.
W razie dalszych pytań, zapraszamy do kontaktu pod adresem email: kontakt@prokonsumencki.pl
Pozdrawiamy

396 pytań

402 odpowiedzi

68 komentarzy

1.4k sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.


Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...