Dzień dobry,
Jeżeli chodzi o uszkodzenie towaru w drodze powrotnej, tutaj ryzyko ponosi nadawca (klient), ponieważ to on wybiera przewoźnika i zawiera umowę przewozu. Tutaj ważne jest aby od razu przy odbiorze spisać protokół szkody, tak aby mieć dowód, że uszkodzenie faktycznie powstało w transporcie. W takim przypadku można zmniejszyć zwracaną klientowi kwotę stosownie do rozmiarów uszkodzenia. Klientowi można przekazać wówczas protokół szkody, aby mógł złożyć reklamację. Alternatywnie mogą Państwo również samodzielnie złożyć reklamację (są Państwo do tego uprawnieni od momentu odbioru przesyłki) i ewentualnie zwrócić klientowi wypłacone przez przewoźnika w późniejszym czasie odszkodowanie.
Odpowiadając na szczegółowe pytania:
1. Tak jak wskazaliśmy wyżej mogą Państwo złożyć tę reklamację samodzielnie na rzecz klienta albo przekazać klientowi prawo do jej złożenia.
2. Jeżeli przekazanie towaru okaże się konieczne, zalecamy złożyć samodzielnie reklamację ze względu na to, że produkt nie należy już do klienta, a ponadto Państwo są uprawnieni w pierwszej kolejności do jej złożenia zgodnie z prawem przewozowym.
3. Tę kwestię opisaliśmy powyżej.
4. Tak - jeżeli są Państwo w stanie to wykazać zgodnie z tym, co wskazaliśmy wyżej.
5. Koszt najtańszej przesyłki w pierwszą stronę (ze sklepu do klienta) podlega zwrotowi zawsze. Jeżeli chodzi o koszt towaru, to tak jak wskazaliśmy na wstępie, można zmniejszyć zwracaną kwotę po spełnieniu opisanych tam warunków.
W razie dalszych pytań, zapraszamy do kontaktu pod adresem email: kontakt@prokonsumencki.pl
Pozdrawiamy