Wzory pism prawnych:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zapytać naszych prawników o rzeczy związane z Twoim sklepem :)
0 głosów
4.3k wizyt
w Zwrot towaru przez użytkownika
Dzień dobry. Konsument nie odbiera opłaconej przesyłki. Minął już miesiąc, a Klient się nie odzywa. Towar leży sobie na magazynie.  Ile czasu ma Konsument na odstąpienie od umowy w przypadku nieodebrania paczki? Czytałam, że 14 dni od dnia próby doręczenia przesyłki przez kuriera, ale nie wiem czy to prawda. Jest bardzo mało informacji na ten temat. Jeśli nie ma takiego terminu, to czy będę musiała przyjąć zwrot jeśli Klient odstąpi od umowy np. po roku czasu od nieodebrania tej przesyłki? To samo dotyczy przesyłek pobraniowych. Po jakim czasie od powrotu nieodebranego pobrania mogę obciążyć kosztami przesyłek w obie strony Klienta tak, żeby nie mógł już odstąpić od umowy, bo jak wiadomo w przypadku odstąpienie od umowy będę pokrywać pierwszą przesyłkę (najtańszą dostępną w chwili zakupu), a nie mam zamiaru iść na rękę Klientom zamawiającym pobrania dla zabawy. Niestety tak się często dzieje.  Dziękuję.

1 odpowiedź

0 głosów
przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (26.7k)

Dzień dobry,

w kwestii nieodebranej przesyłki pobraniowej, sprzedawca ma następujące możliwości:

1. może domagać się od klienta zapłaty ceny towaru, kosztów pierwszej przesyłki oraz kosztów ewentualnej ponownej przesyłki, tj. może żądać należytego wykonania umowy sprzedaży.

2. sprzedawca postępuje tak samo jak w pkt. 1, a dodatkowo domaga się także wynagrodzenia za poniesioną szkodę (koszt przesyłki zwrotnej), tj. żąda należytego wykonania umowy sprzedaży i naprawienia szkody wynikłej z nienależytego jej wykonania.

3. sprzedawca może wezwać klienta do wykonania umowy sprzedaży z zakreśleniem terminu i zagrożeniem, że w razie bezskutecznego jego upływu odstąpi od umowy sprzedaży. Po upływie terminu i braku reakcji ze strony klienta sprzedawca składa klientowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży (np. mailowo) – w tym wypadku własność towaru „wraca” do sprzedawcy, a klient nie ma obowiązku uiszczenia ceny. Umowa sprzedaży zostaje uznana za niebyłą.

4. sprzedawca postępuje tak samo, jak w pkt. 3, a dodatkowo domaga się od klienta naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania, czyli poniesionej szkody – w tym wypadku wydaje się, że będą to przynajmniej całe koszty przesyłki pobraniowej, ale także inne koszty związane z niewykonaniem zobowiązania przez klienta.

Oczywiście jedynym sposobem na całkowite uniknięcie ryzyka wystąpienia takich sytuacji jest nieudostępnianie przesyłek pobraniowych - obecna ustawa o prawach konsumenta nie wymaga, aby były one dostępne. Jeśli chodzi o windykację wyżej opisanych kosztów, najlepiej zacząć od mailowego wezwania klienta do zapłaty, następnie pisemnego. Ostatecznie pozostaje zaś tylko droga sądowa. Oczywiście w razie wystąpienia takich sytuacji jak najbardziej można zwrócić się do nas - postaramy się pomóc, również w razie sądowego dochodzenia należności.

Poniżej zamieszczam linki do naszego zaktualizowanego artykułu oraz webinaru w tym temacie, gdzie szczegółowo omawiamy opisane tu sytuacje:

https://prokonsumencki.pl/blog/co-zrobic-gdy-klient-nie-odbiera-przesylki-pobraniowej/

https://prokonsumencki.pl/blog/webinar-nieodebranie-przesylki-za-pobraniem-konsekwencje/

 

W przypadku przesyłki opłaconej z góry odpada oczywiście żądanie zapłaty ceny. W obu przypadkach konsument i przedsiębiorca na prawach konsumenta może odstąpić od uwmoy bezterminowo, ponieważ termin liczyłby się dopiero od faktycznego odebrania przesyłki. W przypadku odstąpienia można żądać kosztów przesyłki zwrotnej oraz przesyłki w pierwszą stronę w zakresie w jakim jej cena przewyższała cenę najtańszej przesyłki dostępnej w sklepie dla danego produktu.

Pozdrawiamy

396 pytań

402 odpowiedzi

68 komentarzy

1.4k sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.


Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...