Szanowny Panie,
stanowczo odradzamy zamieszczenie wskazanego zapisu w regulaminie Pańskiego sklepu internetowego – jest to typowa klauzula niedozwolona, np. Ewentualne uszkodzenia powstałe podczas dostawy należy niezwłocznie zgłosić osobie dostarczającej przesyłkę oraz skontaktować się z handlowcem Sklepu Internetowego. Warunkiem rozpatrzenia ewentualnej reklamacji jest spisanie w obecności pracownika firmy kurierskiej „protokołu reklamacji. (nr wpisu: 5870).
W kwestii zwrotu kupującemu 100% wartości towaru – zastosowanie może mieć art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, zgodnie z którym Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 12 ust. 1 pkt 9.
Jednak kwestią sporną jest wysokość wskazanego przez Państwo odszkodowania konsumenta za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy… (art. 34 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta).
Problem powstaje przy próbie doprecyzowania korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy oraz wskazaniu jak obliczyć odszkodowanie konsumenta.
W pierwszej kwestii – wskazuje się, że przyczynę zmniejszenia rzeczy w postaci korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy należy interpretować zgodnie z motywem 47 dyrektywy 2011/83/UE. Zaznaczono w nim, że konsument musi mieć możliwość stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy w zakresie i w sposób, w który mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. (tak W. Chomiczewski, w: Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz, D. Lubasz, M. Namysłowska (red. nauk.), Warszawa, 2015).
Pragnę wskazać, że w sklepach stacjonarnych zajmujących sprzedażą mebli najczęściej są prezentowane oferowane meble.
W sprawie dokładnej kwoty odszkodowania – jak wcześniej wskazałem z uwagi na brak wyroków sądów, w doktrynie twierdzi się, że udowodnienie dokładnej kwoty, o jaką zmniejszyła się wartość rzeczy, będzie obciążało w postępowaniu sądowym przedsiębiorcę i może wymagać powołania biegłego. Przeprowadzenie rzetelnej wyceny często będzie wymagać posiadania wiadomości specjalnych w rozumieniu art. 278 § 1 k.p.c. (W. Chomiczewski, tamże) Podkreślam, że autor tego poglądu skupił się wyłącznie na etapie postępowania sądowego, pomijając sposób w jaki obliczone ma zostać odszkodowanie przed trafieniem sprawy do sądu. Uważamy, że również na tym etapie dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie opinii biegłego – pozwoli to Państwu zabezpieczyć się na wypadek ewentualnego sporu sądowego.
Pragnę również dodać, że kwesta te rodzi wiele wątpliwości – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoich materiałach wskazuje, że W pierwszej kolejności strony umowy powinny spróbować porozumieć się co do procentowego określenia zużycia przedmiotu/usługi. Jeżeli jednak nie dojdą do konsensusu kwestię tę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.(
http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-odpowiedzi/odstapienie-od-umowy-zawartej-na-odleglosc/).
Pozdrawiamy,
Zespół Prokonsumencki.pl