Wzory pism prawnych:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zapytać naszych prawników o rzeczy związane z Twoim sklepem :)
0 głosów
4.9k wizyt
w Reklamacja towaru przez użytkownika
Szanowni Państwo,

Około cztery miesiące temu nasz klient zakupił złoty pierścionek z brylantami. Kilka dni temu Klient zgłosił reklamację, ponieważ jeden z brylantów wypadł z korony.

Dzięki ekspertyzie pierścionka (dokładnym zdjęciom wykonanym pod dużym przybliżeniem), zauważyliśmy brak jednej z trzech łapek zaciskających brylant. Łapa została ułamana, przez co brylant został uwolniony. Blisko miejsca uszkodzenia, znajdują się również liczne rysy, które wskazują na działanie mechaniczne. Łapa pierścionka została więc uszkodzona na skutek uderzenia.

W zwiazku z tym reklamacja została odrzucona. Klient otrzymał decyzję, wraz z uzasadnieniem oraz dokumentacją fotograficzną. Klient złożył jednak odwołanie od reklamacji. Zdaniem klienta, jeżeli nie upłynęło 6 miesięcy od zakupu, to aby odrzucić reklamacje, musimy udowodnić, że pierścionek nie posiadał wady fabrycznej już w dniu zakupu. Klient powołuje się na ustawę z dnia 27.07.2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego Art.4.

Stąd moje pytanie, czy jeżeli nie jesteśmy w stanie udowodnić, że pierścionek nie był uszkodzony przy sprzedaży, to zgodnie z prawem musimy uznać reklamację, pomimo występujących oznak uszkodzenia mechanicznego?

Jeżeli jednak możemy odrzucić tą reklamację, to czy istnieje jakiś zapis prawny, na którego fundamencie możemy oprzeć nasza decyzję?

Z poważaniem.

1 odpowiedź

0 głosów
przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (26.7k)
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że Kupujący powołuje się na ustawę, która już nie obowiązuje. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej została uchylona i zastąpiona ustawą o prawach konsumenta. Jeśli zaś chodzi o argument Klienta, w którym wskazuje on, że Pan musi udowodnić, że wada powstała z winy klienta, aby odrzucić reklamację to tylko częściowo tak jest. Decyzja co do odrzucenia reklamacji należy wyłącznie do Sprzedawcy i nie musi on w żaden sposób udowadniać, dlaczego podjął taką decyzję. Należy jednak ją uzasadnić Klientowi. Kupujący ma jednak rację, że jeśli wada ujawniła się w określonym terminie (obecnie jest to 1 rok, a nie 6 miesięcy) to Sprzedawca musi wykazać, że wada nie tkwiła w produkcie w chwili jego wydania, ale powstała później, z winy Klienta.

Mogą Państwo zatem nie uznać reklamacji, ale w przypadku sporu sądowego muszą Państwo wykazać, że wada powstała z winy klienta. Decyzja co do tego, jak Państwo postąpią należy do Państwa. My niestety nie możemy powiedzieć jaka powinna być Państwa decyzja, gdyż nie jesteśmy ekspertami od biżuterii. Przedstawiliśmy Państwo jak sytuacji wygląda prawnie.

Pozdrawiam

396 pytań

402 odpowiedzi

68 komentarzy

1.4k sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.


Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...