Po pierwsze, nie należy mylić prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa z rękojmią. W aktualnym porządku prawnym, Konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Jeśli zaś chodzi o rękojmię, to jest to instytucja prawna, która umożliwia Klientowi dochodzenie roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. Uprawnienie to przysługuje Klientowi dwa lata od dnia wydani towaru. Co więcej, przez pierwszy rok trwania rękojmi istnieje domniemanie, że wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Wobec czego, to na Sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z winy Konsumenta.
Mając na uwadze Pańskie pytanie, może Pani zareklamować produkt z tytułu niezgodności towaru z umową i to Sprzedawca musi Pani udowodnić, że wadliwość okapu jest wynikiem np. nienależytego użytkowania. Można powiedzieć, że Pani pozycja w tym sporze jest niejako uprzywilejowana.
Dodatkowo należy wskazać, że wszelkie zapisy zawarte w regulaminie uzależniające przyjęcie reklamacji od spisania protokołu szkody w obecności kuriera są uznane przez UOKiK za klauzule niedozwolone, a co za tym idzie nie mają żadnej mocy prawnej.