Dzień dobry Pani,
W przypadku, w którym nie uzna Pani reklamacji klienta najbezpieczniej wraz z odpowiedzią na reklamację odesłać także produkt. Proszę pamiętać, aby odmowa uznania reklamacji była uzasadniona. Nie wystarczy tutaj samo poinformowanie klienta o odmowienie uznania reklamacji, ale konieczne jest wyjaśnienie klientowi dlaczego.
Z kolei w sytuacji, w której uznaje Pani reklamację i chce zwrócić cenę produktu potrącanie kosztów jej zużycia jest dość ryzykowne. Klient ma prawo korzystać z produktu i odstępuje od umowy jedynie z uwagi na to, że produkt posiada wadę. Cięzko zatem uznać za słuszne potrącenie tutaj kosztów zużycia rzeczy, gdyż celem każdego zakupu jest używanie rzeczy, które powoduje, że rzecz ta się niszczy. Jest to naturalny proces następujący po zawarciu każdej umowy sprzedaży. Gdyby można było uznać, że takie potrącenie byłoby możliwe to prowadziłoby to do sytuacji, w której można by uznać, że klient przez 2 lata, a zatem przez czas obowiązywania rękojmi nie powinien korzystać z rzeczy, aby w przypadku wystąpienia wady nie był stratny. Kupujący nie jest tutaj winien tego, że w produkcie ujawniła się wada. Gdyby wady nie było klient nie byłby zmuszony do ostąpienia od umowy.
Pozdrawiam