Drodzy Państwo,
w kwestii klientów nie odbierających przesyłkę proszę się zastanowić co jest dla Państwa bardziej opłacalne: odstąpić od umowy sprzedaży, czy jednak próbować dostarczyć towar kupującemu.
Jeżeli zdecydują się Państwo na drugą opcję, proszę na początek, do takiego klienta skierować pismo (najlepiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, tzw. zwrotką, aby dysponować dowodem doręczenia) wzywające do wykonania umowy sprzedaży (tj. do odbioru danego towaru). Proszę w tym piśmie wyznaczyć kupującego termin, np. 7-dniowy, po przekroczeniu którego obarczą go Państwo kosztami przechowania towaru. Należy pamiętać, aby uchronić się przed zarzutem arbitralności, że wskazane przez Państwo koszty przechowania były kosztami rzeczywistymi. W nauce prawa wskazuje się, że wysokość wynagrodzenia (w tym przypadku kosztów) powinna więc zostać ustalona na podstawie kryterium wynagrodzenia faktycznie stosowanego najczęściej przez innych przechowawców na terenie, w miejscu, gdzie przechowawca wykonuje umowę i dla rzeczy danego rodzaju.[ Kopaczyńska-Pieczniak K. w: Kodeks cywilny. Komentarz. Tom III. Zobowiązania - część szczególna., LEX, 2014].
Jeśli postanowili Państwo odstąpić od umowy, proszę skierować do klienta pismo z wezwaniem do wykonania umowy (w którym wezwą Państwo do odbioru produktu lub do zwrócenia się do Państwa o ponowną wysyłkę) w wyznaczonym terminie (np. 7 dni). W tym samym piśmie proszę zawrzeć również wezwanie do zapłaty w wyznaczonym terminie (np. 7 dni) kosztów przesyłki zwrotnej, które Państwo ponieśli. Po upływie terminu na wykonanie umowy i zapłatę kwoty, do której Państwo wezwali, mogą już Państwo skutecznie odstąpić od umowy.
Ponadto wskazujemy, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta nie jest wymagane udostępnienie możliwości płatności za pobraniem.