Wzory pism prawnych:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zapytać naszych prawników o rzeczy związane z Twoim sklepem :)
+2 głosów
436 wizyt
w Inne przez użytkownika
Jesteśmy marką odzieżową i mamy w asortymencie tylko ubrania.

Jeżeli chcemy opublikować na FB lub innych social media zdjęcia naszych ubrań w stylizacjach z produktami innych marek np. buty/okulary/torebka , to czy musimy te zdjęcia podpisywać np. okulary Okley, torba Diesel itp.  Jak to wyglada prawnie ? czy można przeprowadzać takie zabiegi ? czy lepiej wymazać / zasłonić /zakleić widoczne metki i nie trzeba podpisywać?

A co w przypadku sesji zdjęciowej gdzie wykorzystywane będą buty innych marek do ubrania ( np. szpilki )czy w takim wypadku można publikowac takie zdjęcia w necie bez zgody producenta jeżeli logo jest niewidoczne?

A co w przypadku gdy logo jest widoczne?czy wystarczy podpisać na zdjęciu? czy zamalować w photoshopie wszelkie metki i nadruki danego brandu? Jakie jest najlepsze rozwiązanie?

 

Będę wdzięczna za informacje

1 odpowiedź

0 głosów
przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (26.7k)

Szanowni Państwo,

przedstawione do analizy zagadnienie jest skomplikowane – łączy prawo autorskie, prawo własności przemysłowej oraz kwestie związane ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji.

Opisywane przez Państwo zdjęcie może być uznane za utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a zgodnie z art. 81 tej ustawy  rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej, chyba, że w sytuacji braku wyraźnego zastrzeżenia, osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

Proszę również pamiętać o zawarciu odpowiedniej umowy z fotografem.

Jednak podstawową kwestią jest używanie znaków towarowych znanych marek w stylizowanych zdjęciach. Zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, używanie znaku towarowego polega m.in. na posługiwaniu się nim w celu reklamy.

Legalności używania znanych znaków towarowych można szukać w art. 155 ust.1 ww. ustawy. Zgodnie z nim prawo ochronne na znak towarowy nie rozciąga się na działania dotyczące towarów ze znakiem, polegające w szczególności na ich oferowaniu do sprzedaży lub dalszym wprowadzaniu do obrotu towarów oznaczonych tym znakiem, jeżeli towary te zostały uprzednio wprowadzone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez uprawnionego lub za jego zgodą. Użycie przez ustawodawcę sformułowania w szczególnościpowoduje, że katalog działań na które nie rozciąga się prawo ochronne na znak towarowy jest otwarty. Dlatego też możemy przyjąć, że używanie produktów znanych marek i prezentacja ich znaków towarowych może mieścić się w tym katalogu.

Rodzą się problemy związane ze związane ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji i z tzw. uczciwymi praktykami rynkowymi, np. nie może wprowadzać konsumenta w błąd co do powiązania gospodarczego Państwa z uprawnionym do korzystania ze znaku towarowego.

Omawiane zagadnienie nie jest dobrze opracowane przez doktrynę i sądownictwo. W niniejszej odpowiedzi pragnąłem jedynie wskazać na podstawowe informacje związane z zagadnieniem umieszczania znanych znaków towarowych na zdjęciach w stylizacjach Państwa produktów.

W razie pytań, bądź wątpliwości pozostaję do dyspozycji.

Z poważaniem.

396 pytań

402 odpowiedzi

68 komentarzy

1.4k sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.


Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...