Szanowni Państwo,
przedstawione do analizy zagadnienie jest skomplikowane – łączy prawo autorskie, prawo własności przemysłowej oraz kwestie związane ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji.
Opisywane przez Państwo zdjęcie może być uznane za utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a zgodnie z art. 81 tej ustawy rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej, chyba, że w sytuacji braku wyraźnego zastrzeżenia, osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
Proszę również pamiętać o zawarciu odpowiedniej umowy z fotografem.
Jednak podstawową kwestią jest używanie znaków towarowych znanych marek w stylizowanych zdjęciach. Zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, używanie znaku towarowego polega m.in. na posługiwaniu się nim w celu reklamy.
Legalności używania znanych znaków towarowych można szukać w art. 155 ust.1 ww. ustawy. Zgodnie z nim prawo ochronne na znak towarowy nie rozciąga się na działania dotyczące towarów ze znakiem, polegające w szczególności na ich oferowaniu do sprzedaży lub dalszym wprowadzaniu do obrotu towarów oznaczonych tym znakiem, jeżeli towary te zostały uprzednio wprowadzone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez uprawnionego lub za jego zgodą. Użycie przez ustawodawcę sformułowania w szczególnościpowoduje, że katalog działań na które nie rozciąga się prawo ochronne na znak towarowy jest otwarty. Dlatego też możemy przyjąć, że używanie produktów znanych marek i prezentacja ich znaków towarowych może mieścić się w tym katalogu.
Rodzą się problemy związane ze związane ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji i z tzw. uczciwymi praktykami rynkowymi, np. nie może wprowadzać konsumenta w błąd co do powiązania gospodarczego Państwa z uprawnionym do korzystania ze znaku towarowego.
Omawiane zagadnienie nie jest dobrze opracowane przez doktrynę i sądownictwo. W niniejszej odpowiedzi pragnąłem jedynie wskazać na podstawowe informacje związane z zagadnieniem umieszczania znanych znaków towarowych na zdjęciach w stylizacjach Państwa produktów.
W razie pytań, bądź wątpliwości pozostaję do dyspozycji.
Z poważaniem.