Dzień dobry,
Jeżeli klient jest konsumentem, to niestety w takiej sytuacji to Państwo odpowiadają za produkt. Wynika to z tego, że aż do momentu odebrania produktu przez klienta odpowiedzialność za jego stan ponosi sprzedawca i nie ma możliwości, aby to zmienić. Wynika to również z tego, że to Państwo wybierają przewoźnika i to Państwo podpisują z nim umowę. Kupujący na wybór przewoźnika oraz kształt umowy nie ma wpływu. Zatem za ubytek transporcie to sprzedawca odpowiada wobec konsumenta i może domagać się odszkodowania produktu przez kuriera i firmy przewozowej. Jeżeli chodzi o prawo przewozowe, to reguluje ono jedynie kwestię reklamacji, którą można złożyć u przewoźnika. Konsument może jednak reklamować ubytek również u Państwa na podstawie przepisów kodeksu cywilnego o rękojmi., W tym przypadku odbiór bez zastrzeżeń nie powoduje utraty uprawnień z rękojmi.
Dodatkowo, w przypadku konsumentów, w pierwszym roku od dnia odebrania przez konsumenta produktu, istnieje domniemanie, że wada (w tym ubytek) powstała przed otrzymaniem przez konsumenta produktu. Aby podważyć to domniemanie należałoby wykazać, że produkt dotarł do klienta kompletny. Tak więc w razie wątpliwości i braku przeciwnych dowodów, należy uznać reklamację konsumenta.
Szerzej omawiamy tę kwestię w naszym artykule, do zapoznania się z którym zachęcamy (dotyczy on analogicznie uszkodzenia przesyłki, jak i ubytku):
https://prokonsumencki.pl/blog/uszkodzenie-przesylki-podczas-transportu/
Pozdrawiamy