Szanowna Pani,
nie jestem w stanie w 100% stwierdzić czy materace mieszczą się w wyjątku przewidzianym w art. 38 pkt. 5 ustawy o prawach konsumenta. Brakuje jeszcze orzeczeń, które wyjaśniałyby tę kwestię, dlatego pozostaje nam odwołać sie do podglądów wyrażonych w nauce prawa. W doktrynie wskazuje się, że brak możliwości zwrotu rzeczy należy rozumieć nie fizyczny brak możliwości jej odesłania do przedsiębiorcy, lecz brak możliwości ponownego wprowadzenia rzeczy do obrotu z uwagi na utratę właściwości np. sterylnych. (por. Ustawa o prawach konsumenta, red. Kaczmarek-Templin, 2014; Lubasz D. (red.), Namysłowska M. (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz., WK, 2015).
Argument przemawiający za uznaniem za produkt higieczny materaców znajdziemy w Wytycznych DG ds. sprawiedliwości do Dyrektywy 2011/83/UE, która została wdrożona do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Wskazuje się w nich, że aby możliwe było zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w lit. e) dyrektywy (w którym znajduje się wyjątek z uwagi na cele higieniczne i ochronę zdrowia), towary muszą być zapieczętowane na przykład przy użyciu opakowania ochronnego lub folii z uwagi na rzeczywiste względy związane z ochroną zdrowia lub względy higieniczne. Zwolnienie to może dotyczyć na przykład następujących towarów, które zostały rozpieczętowane przez konsumenta po ich dostarczeniu:
- Produkty kosmetyczne, na przykład szminki;
- Materace.
Jak wskazałem na wstępie - brak jest jeszcze orzeczeń, które wyjaśniałyby tę kwestię, a same wytyczne nie mają mocy prawnej, mogą jedynie wskazywać kierunek interpretacji tych przepisów. Proszę jednak pamiętać, że z naszej strony może Pani liczyć na wsparcie.