Wzory pism prawnych:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zapytać naszych prawników o rzeczy związane z Twoim sklepem :)
0 głosów
228 wizyt
w Reklamacja towaru przez użytkownika
Dzień dobry. Mam dwa pytania i potrzebowałbym pomocy. Jesteśmy firma. Zdarza się że sprzedajemy na jednej z platform towar uszkodzony i jest taki parametr. Proszę mi powiedzieć jak to jest w przypadku rękojmi? Czy przy towarze uszkodzonym mogę skrócić czas rekojmi do roku? Bo jest możliwość wyłączenia z powodu używanego a uszkodzonego? Jak się ma rękojmia do uszkodzonego? W przypadku odstąpienia od umowy.

 Moje drugie pytanie brzmi: klient zgłosił  że otrzymał po 21 miesiącach 1 towar zamiast dwóch zamówionych. Podobno dopiero otworzył paczkę. Nie mam dowodu że wysłałam kompletny bo nie mam monitoringu. Co powinnam zrobić? Jak udowodnić że zamówienie było kompletne i otrzymał 2. Czy klient może to zgłosić po takim czasie braki w przesyłce czy powinien zgłosić w ciągu ilus dni? Dziękuję za pomoc

1 odpowiedź

0 głosów
przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (26.7k)

Dzień dobry,

Jeżeli chodzi o skrócenie rękojmi, jest to wyjątek, powinien zatem być intepretowany wąsko. Mowa tutaj tylko o rzazach używanych, zatem rzeczy uszkodzone ale nowe nie będą mieściły się w zakresie tego wyjątku. Będą natomiast w jego zakresie mieściły się rzeczy, które uległy uszkodzeniu będąc używane.

Jeżeli chodzi o ubytek towaru, jeżeli klient jest konsumentem i twierdzi on że uszkodzenie lub ubytek powstały w transporcie, to niestety w takiej sytuacji to Państwo odpowiadają za produkt. Wynika to z tego, że aż do momentu odebrania produktu przez klienta odpowiedzialność za jego stan ponosi sprzedawca i nie ma możliwości, aby to zmienić. Wynika to również z tego, że to Państwo wybierają przewoźnika i to Państwo podpisują z nim umowę. Kupujący na wybór przewoźnika oraz kształt umowy nie ma wpływu. Jeśli zatem  uszkodzenie lub ubytek powstały w transporcie to sprzedawca za nie odpowiada wobec konsumenta i może domagać się odszkodowania za uszkodzenie produktu przez kuriera i firmy przewozowej.

Problematyczna jest rzeczywiście kwestia, w jaki sposób powstał ubytek - w transporcie czy u klienta w domu. Niestety w przypadku konsumentów, w pierwszym roku od dnia odebrania przez konsumenta produktu, istnieje domniemanie, że wada (obejmująca również ubytek) powstała przed otrzymaniem przez konsumenta produktu. Aby podważyć to domniemanie należałoby wykazać, że produkt uległ uszkodzeniu/ubytkowi już u konsumenta w domu. Tak więc tutaj ciężar dowodu został przerzucony na sprzedawcę. Tak więc w razie wątpliwości i braku przeciwnych dowodów, należy uznać reklamację konsumenta. Można wtedy ewentualnie złożyć reklamację u przewoźnika.

Szerzej omawiamy tę kwestię w naszym artykule, do zapoznania się z którym zachęcamy:

https://prokonsumencki.pl/blog/uszkodzenie-przesylki-podczas-transportu/

Pozdrawiamy

396 pytań

402 odpowiedzi

68 komentarzy

1.4k sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.


Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...