Otrzymałem od klienta informację o tym że otrzymał uszkodzony towar, uszkodzeniu uległa szyba ławy.
Pytanie 1
Przesłałem informację że nie mogę uznać reklamacji bo nie jest to wada wynikająca z produktu.
Czy od razu powinienem poinformować także że nie jest to także wada tkwiąca w produkcie w momencie doręczenia ? – klient nie spisał protokołu z kurierem jednak twierdzi że taki towar otrzymał,
Pytanie 2
Spotkałem się z zapiskiem w internecie:
Jak należy postępować, gdy dostarczone przez kuriera zamówienie ma ślady uszkodzenia?
W takiej sytuacji konsument powinien przede wszystkim żądać od przewoźnika sporządzenia odpowiedniego protokołu.
Następnie, jeżeli konsument wybrał ten sposób dostawy towaru jako jeden z zaproponowanych na stronie sklepu, to ma prawo kierować swe roszczenia do sprzedawcy. Sprzedawca bowiem odpowiada za niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru do momentu, w którym kupujący otrzyma rzecz; nie może on się uchylać od tej odpowiedzialności nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika, któremu powierzył dostawę.
Moje pytanie: Zgodnie z informacją tu podaną sprzedawca odpowiada za niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru do momentu, w którym kupujący otrzyma rzecz
a) w momencie dostawy zamówienie nosi ślady uszkodzenia jednak klient nie spisze protokołu z kurierem w momencie doręczenia, zrobi to jednak po kilku godzinach od odbioru. – odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu przypadkowej utraty czy uszkodzenia wygasła w momencie doręczenia, czy nadal może kierować roszczenia do sprzedawcy,
b) w momencie dostawy zamówienie nie nosi widocznych śladów uszkodzenia – klient nie spisał protokołu szkody bo wg niego opakowanie nie było uszkodzone więc nie sprawdził zawartości, jednak wg informacji otrzymanych od niego po rozpakowaniu okazało się ze jest uszkodzony – uszkodzenie nie jest wadą wynikającą ani tkwiącą w produkcie w momencie doręczenia
Spotkałem się z opinią dotyczącą Art. 5562. Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.
Jak do tego mają się zapiski o przejściu niebezpieczeństwa utraty czy uszkodzenia w momencie odbioru i na kim spoczywa obowiązek udowodnienia zasadności reklamacji biorąc pod uwagę Art. 6. Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. - spotkałem się z opinią że udowodnienie wysłania nieuszkodzonego lub właściwie zabezpieczonego na czas transportu spoczywa na sprzedawcy (przypadki spisania protokołu szkodowego po kilku godzinach lub nawet dniach od doręczenia)
Proszę o odpowiedź na powyższe