Witam, od jakiegoś czasu allegro odrzuca wszystkie moje wnioski o zwrot prowizji od nieudanej sprzedaży. Niezależnie jaki powód wybiorę, dzieje się tak samo. Najczęstszym powodem jest odstąpienie kupującego.
1) Kupujący rezygnuje z transakcji jeszcze przed wysyłką towaru. Allegro tego nie uznaje i odrzuca wniosek. Odpisuję dodając w załączniku email kupującego z odstąpieniem. Allegro wtedy CZASEM wniosek przyjmuje bez większych tłumaczeń. Czasem uparcie nadal odmawia uznania mojej racji, argumentując, że "kupujący nie potwierdził tej wersji" (czyli w ich zapytaniu zaznaczył odpowiedź "nie" zamiast "tak").
2) Kupujący odstępuje od umowy po otrzymaniu towaru. Często szantażuje mnie wtedy, wyznaczając kilka godzin (najczęściej dzień, dwa) na zwrot należności, w innym przypadku kliknie w zapytaniu od Allegro "nie".
3) Są też uczciwi kupujący, którzy zaznaczają odpowiedź "tak" ale jest ich mniej niż tych drugich.
Moje pytanie brzmi, jak z tym walczyć. Z tego co się doczytałam, to niby Allegro działa zgodnie z prawem, ale ja mam wątpliwości. Wiem, że w chwili nie przyznania zwrotu prowizji od nieudanej sprzedaży ta sprzedaż musi być zaksięgowana w naszej firmie jako udana, gdyż przy ewentualnej kontroli urzędowej w Allegro taka sprzedaż jest aktualna. Aby ją anulować "księgowo" musi być anulowana w Allegro a to się dzieje tylko w przypadku przyznania zwrotu prowizji.
Regulamin Allegro jasno mówi o tym, że:
Załącznik nr 4. Opłaty i prowizje
1.
Grupa Allegro pobiera następujące opłaty i prowizje za usługi związane z organizacją Transakcji świadczone w ramach Grupy Allegro:
(...) prowizje od sprzedaży Towaru.
2.
Opłaty, o których mowa w podpunktach a i b punktu powyższego, nie podlegają zwrotowi. Wyjątkiem są sytuacje opisane w Części II, punkt 2 niniejszego Załącznika.
Część VII. Procedura zwrotu prowizji
W przypadkach uznanych za uzasadnione Allegro może zwrócić Sprzedającemu prowizję (odstąpić od poboru prowizji naliczonej).
2.
W celu otrzymania zwrotu prowizji Sprzedający powinien wypełnić odpowiedni formularz dostępny na stosownej stronie Allegro, w terminie 30 dni od chwili zawarcia umowy sprzedaży.
Jak na razie wydaje się to oczywiste i proste, alee w obiegu jest przedstawiana wersja, że musimy płacić prowizję nawet od nieudanej sprzedaży, ponieważ regulamin Allegro mówi, że prowizja zostaje naliczona w chwili wciśnięcia Kup Teraz.
Artykuł 7. ZAWARCIE UMOWY W RAMACH OFERTY
7.2.
Umowa zostaje zawarta ze zwycięzcą Licytacji. Zwycięzcą Licytacji jest Użytkownik, który w chwili jej zakończenia zaoferował najwyższą cenę za Towar i jego oferta była co najmniej równa cenie minimalnej, jeśli cena ta została określona przez Sprzedającego (przybicie). Jeżeli kilku Licytantów złożyło oferty z taką samą najwyższą ceną – zwycięzcą jest Licytant, który pierwszy przystąpił do Licytacji poprzez wskazanie najwyższej ceny.
7.3.
Kupujący korzystający z opcji Kup Teraz zawiera umowę ze Sprzedającym, potwierdzając zakup za pomocą przycisku „kupuję i płacę”, z zastrzeżeniem treści art. 3.3.
To, że prowizja zostaje naliczona w chwili kupienia czegoś to rozumiem i tak było chyba zawsze. Ale, że nie zostaje zwrócona tylko dlatego, że zawarto umowę kupna sprzedaży a potem ją rozwiązano to już nie rozumiem i nie mogę na to znaleźć poparcia w regulaminie Allegro. Wyraźnie on mówi, że:
Zwrot naliczonej prowizji może zostać przyznany sprzedającemu wtedy, gdy nie doszło do zrealizowania umowy z określonych powodów:
- Kupujący nie zapłacił (powód nie jest dostępny, gdy wpłata przez PayU ma status "Zakończona").
- Kupujący nie odebrał przesyłki pobraniowej (powód nie jest dostępny, gdy wpłata przez PayU ma status "Zakończona").
- Kupujący odstąpił od umowy (powód dotyczy odstąpienia od umowy zawartej na odległość).
- Kupujący zamówił więcej sztuk niż chciał. Chciał kupić: (...) szt. (powód jest dostępny tylko w ofercie, w której kontrahent jednorazowo kupił kilka sztuk towaru).
- Z przyczyn niezależnych, kupujący dokonał zbyt wielu zakupów w tej ofercie (powód jest dostępny tylko w ofercie, w której kontrahent kupił kilka sztuk towaru w pewnych odstępach czasu).
http://faq.allegro.pl/artykul/25437/w-jakich-przypadkach-mozesz-wystapic-o-zwrot-prowizji
Proszę o informacje, jak z tym walczyć? Czuję, że to nie jest uczciwe. Pozdrawiam