Wzory pism prawnych:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zapytać naszych prawników o rzeczy związane z Twoim sklepem :)
0 głosów
331 wizyt
w Zwrot towaru przez użytkownika
edycja
Czy można potrącić ze zwracanej kwoty odszkodowanie -

Klient kupił towar, pomimo informacji o obowiązku sprawdzenia produktu w obecności kuriera przy odbiorze (w mailu o wysyłce towaru i na stronie sklepu) nie dokonał sprawdzenia. Drugiego dnia po dniu odbioru paczki od kuriera zostałam mailowo poinformowana o zniszczeniach. Niezwłocznie zadzwoniłam do klienta - poprosiłam o to aby wezwał niezwłocznie kuriera na spisanie protokołu, te informację również wysłałam mailowo. Klient telefonicznie twierdził, że chce zareklamować towar. Po kolejnych dwóch dniach zadzwoniłam dopytując czy udało się klientowi spisać protokół, gdyż nie miałam żadnych informacji. Niestety klient oznajmił, ze odsyła towar i zebym "sobie sama to załatwiała". Wysyłany był pełnowartościowy towar, klient pomimo informacji nie dokonał staranności odbioru nie sprawdzając towaru przy kurierze ani nie doprowadzając do spisania protokołu. Nie wiem czy towar został zniszczony w transporcie czy dokonał tego konsument. Co w tej kwestii zrobić? Czy można potrącić odszkodowanie w zwracanej kwocie za zamówienie?

Dodam, że klient totalnie nieposzanował polityki reklamacyjnej: mógł skorzystać z prawa reklamacji i ustalić ze sklepem aby zamówić dla niego kuriera po odbiór towaru, poprostu bez informacji odesłał zniszczony towar, nie spisując finalnie protokołu z kurierem. Wysyłka jest inną firmą kurierską.

1 odpowiedź

0 głosów
przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (26.7k)
Dzień dobry,

Jeżeli klient jest konsumentem, to niestety w takiej sytuacji to Państwo odpowiadają za produkt. Wynika to z tego, że aż do momentu odebrania produktu przez klienta odpowiedzialność za jego stan ponosi sprzedawca i nie ma możliwości, aby to zmienić. Wynika to również z tego, że to Państwo wybierają przewoźnika i to Państwo podpisują z nim umowę. Kupujący na wybór przewoźnika oraz kształt umowy nie ma wpływu. Jeśli zatem uszkodzenie powstało w transporcie to sprzedawca za nie odpowiada wobec konsumenta i może domagać się odszkodowania za uszkodzenie produktu przez kuriera i firmy przewozowej. Natomiast, jeżeli klient jest przedsiębiorcą, nie odpowiadają Państwo za uszkodzenie w transporcie, a klient powinien samodzielnie złożyć reklamację do przewoźnika.

Dodatkowo, w przypadku konsumentów, w pierwszym roku od dnia odebrania przez konsumenta produktu, istnieje domniemanie, że wada powstała przed otrzymaniem przez konsumenta produktu. Aby podważyć to domniemanie należałoby udowodnić, że produkt uległ uszkodzeniu już u konsumenta w domu, co może być trudne. Tak więc w razie wątpliwości i braku przeciwnych dowodów, należy uznać reklamację konsumenta. Można wtedy ewentualnie złożyć reklamację u przewoźnika.

Szerzej omawiamy tę kwestię w naszym artykule, do zapoznania się z którym zachęcamy:

https://prokonsumencki.pl/blog/uszkodzenie-przesylki-podczas-transportu/

Pozdrawiamy

396 pytań

402 odpowiedzi

68 komentarzy

1.4k sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.


Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...