Dzień dobry,
W naszej ocenie możemy zastosować w Państwa sytuacji przepis z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta. Stanowi on, że konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości produktu wynikające z korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny dla sprawdzenia cech, funkcjonowania i właściwości produktu. Konsument, jeżeli nie miał pewności co do zastosowania mebla i wymogów związanych z jego użyciem (wymóg przytwierdzenia do ściany), mógł zaznajomić się z dołączoną instrukcją, wobec czego działaniem koniecznym dla zapoznania się z funkcjonowaniem produktu nie było jego montowanie.
Tym samym, skoro produkt uległ ingerencji klienta, która zmniejsza jego wartość w oczach potencjalnego kolejnego klienta - powinni Państwo, uwzględniając swoją specjalistyczną wiedzę i znajomość rynku, obliczyć, o ile według Państwa produkt stracił na wartości. W tej czynności niestety już nie pomogę, ponieważ wykracza to poza moje kompetencje.
Mogę natomiast Państwu potwierdzić, że możliwe jest potrącenie tej kwoty z kwoty zamówienia zwracanej klientowi z tytułu odstąpienia. Należy jednak o tym fakcie klienta uprzednio poinformować, tj. oświadczyć mu o dokonanym potrąceniu wierzytelności. Wzorcowym postępowaniem byłoby jeszcze wcześniejsze przesłanie klientowi wezwania do naprawienia szkody (tj. zapłaty kwoty, o jaką zmniejszeniu uległa wartość towaru), z wyznaczeniem wyraźnego terminu, a dopiero po jego bezskutecznym upływie - przesłanie klientowi wspomnianego oświadczenia o potrąceniu.
Co do samego zwrotu towaru - bezpośrednie koszty zwrotu towaru obciążają konsumenta. Stanowi o tym art. 34 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta. Ta informacja jest także powtórzona w naszym regulaminie w pkt 8. W związku z tym nie są Państwo obowiązani pokrywać tego kosztu.
Problemem może być ewentualnie, jeżeli nie spełnili Państwo wobec konsumenta obowiązku informacyjnego z art. 12 ust. 1 pkt 10, a więc jeżeli nie poinformowali go Państwo o "kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą". Dotyczy to właśnie sytuacji z produktami gabarytowymi, gdzie najlepiej, aby np. w regulaminie oraz w wiadomości z potwierdzeniem zamówienia zawierać w pouczeniu o prawie odstąpienia od umowy chociażby odnośnik do cennika jednego lub kilku przewoźników oferujących transport takich dużych produktów jak meble.
Pozdrawiamy